Whistleblowing
Whistleblowerkanal
Kameo skal opretholde en høj etisk standard og overholde de regler, der gælder for vores virksomhed. Hvis du har mistanke om forhold, der er ulovlige
eller på anden måde stærkt kritisable, kan du indberette det gennem Nordic Whistle. Dette er en uafhængig tjeneste leveret af Harvest Advokatbyrå AB. Alle henvendelser behandles fortroligt.
Hvem kan indberette?
Alle, der er i kontakt med Kameo, kan indberette: ansatte, kunder, leverandører, samarbejdspartnere og andre.
Hvad kan du indberette?
Whistleblowing er for alvorlige brud på regler og etik. Det kan for eksempel dreje sig om mistanke om korruption eller økonomisk kriminalitet, hvidvaskning eller chikane.
Whistleblowerkanalen er ikke beregnet til klager eller generel utilfredshed med Kameos tjenester. Sådanne henvendelser håndteres via vores almindelige kundeservice og klageordning. Du kan læse mere om dette her.
Sådan indberetter du
Whistleblowerkanalen tilgås via dette link. Her bliver du ført til en side, hvor du kan beskrive de forhold, du ønsker at indberette. Skriv så udførligt som muligt. Du kan vedhæfte dokumentation, hvis du har det. Du afslutter og sender indberetningen ved at trykke på “Skicka in”.
Obs! Når du sender indberetningen, får du en personlig kode. Skriv den ned med det samme. Du skal bruge koden for at få adgang til din sag og læse svar.
Koden kan ikke genskabes. Hvis du mister den, må du eventuelt sende en ny indberetning om samme forhold for at oprette en ny dialog. Du bruger koden, når du logger ind i systemet via https://nordicwhistle.whistleportal.eu:

Spørgsmål om brug af tjenesten kan rettes til Nordic Whistles hjælpeservice på +46 844 687 424.
Sådan behandles indberetningen
Indberetningen modtages først af advokater hos Harvest Advokatbyrå. De vurderer habilitet og sender indberetningen videre til en habil og egnet modtager hos Kameo. Du får en bekræftelse på modtagelsen inden for 7 dage.
Indberetningen registreres derefter i Kameos systemer og behandles i overensstemmelse med interne procedurer. Kameo vurderer, hvem der skal involveres, troværdigheden af oplysningerne, hvordan eventuelle fund skal følges op, og hvordan dokumentation skal sikres. Whistlebloweren får en tilbagemelding om håndteringen inden for 3 måneder. Bestyrelsen informeres altid, når en indberetning er modtaget.
Sikkerhed
Kameo bruger det eksterne selskab Harvest Advokatbyrå AB og deres leverandør Nordic Whistle til at håndtere indberetninger. Dette sikrer fuld fortrolighed for alle whistleblowere. Nordic Whistle er en helt uafhængig tjeneste, og information, der sendes gennem kanalen, lagres ikke på Kameos servere.
Hvis indberetningen indeholder personoplysninger om whistlebloweren eller tredjeparter, er Kameo Investment Platform AB dataansvarlig for disse.
Formålet med behandlingen af sådanne personoplysninger er at kunne tilbyde en anonym whistleblowerkanal, som lovgivningen kræver, modtage oplysninger om alvorlige uregelmæssigheder, undersøge indberetningerne og – eventuelt via tredjepart – kunne kontakte whistlebloweren med spørgsmål og tilbagemeldinger.
Det retlige grundlag for behandlingen er legitim interesse og retlig forpligtelse, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra c og f. Dokumentation, der skabes i forbindelse med indberetningen (fx interne rapporter), opbevares med begrænset adgang og i anonymiseret form.
Indberette til offentlige myndigheder
Vi opfordrer dig til at rapportere mistanke gennem vores whistleblowerfunktion, men du kan også kontakte den relevante myndighed ved mistanke om lovovertrædelser.
Kameos tjenester i Danmark står under tilsyn af svenske Finansinspektionen. Du finder deres kontaktoplysninger og whistleblowerkanal her: https://www.fi.se/sv/om-fi/kontakta-oss/.
Flere myndigheder i Danmark og Sverige tilbyder egne eksterne rapporteringskanaler, blandt andre Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), SØIK/National enhed for Særlig Kriminalitet, Konkurrencestyrelsen, Forbrugerombudsmanden og Skattestyrelsen. Besøg de enkelte myndigheders hjemmesider for mere information.
Tilfreds
- Whistleblowerkanal
- Hvem kan indberette?
- Hvad kan du indberette?
- Sådan indberetter du
- Sådan behandles indberetningen
- Sikkerhed
- Indberette til offentlige myndigheder
